إنشاء محطات الهيدج وحساب تكلفتها

30‏/04‏/2010
كأننا راكبين قطار سكة حديد يقف فى محطة تلو الأخرى .. وبما أن الموضوع كله حسابى يبقى لآزم نحسب التكلفة كويس عشان اللى بيشتغل بفلوس صغيرة زى حلاتى المارجن ميقفلش على صباعه ولا إيه؟!

الموضوع سهل قوى وحنتكلم برضه على الباوند دولار .. بس بعد ما نعرف المحطة الواحدة تتكلف كام .. كأننا نلعب بنك الحظ أو المونوبلى وبنبنى سوق أو جراج أو أستراحة .
المحطة محتاجة كمية موجبة وكمية سالبة .. أى كمية بيع وكمية شراء .. الكلام على المارجن طبعاً .. وأيضاً تحتاج تكلفة هيدج وهى فى طريقتنا حتبقى سبيرد * 2 .. أى عدد النقط السالبة بين الموجب والسالب

خلينا عمليين : مثال

سعر الباوند حالياً فوق (1.9100/5) ودى أنا عايز أبنى فيها محطة وتحت (1.9135/40) ودى برضه عايز أبنى فيها محطة .. يبقى أعرف تمن المحطة كام .. كل واحد يحسبها على رأس ماله .. لو فتح الأسبوع الجاى والسعر نزل وصل للنقطة (1.9100/5) حنعمل أمرين لعمل المحطة .. متفكرش دلوقتى فى التارجت والستوب عشان نعرف نبنى المحطة إزاى الأول .. فكر بس فى إنشاء المحطة كنقاط دخول فقط .. إيه الأمرين المعلقين لحين نزول السعر للنقطة دى؟!

بيع ستوب الباوند دولار على 1.9100
شراء ليمت الباوند دولار على 1.9105

فيه فرق طبعاً كبير بين ستوب وليمت .. ستوب لما يكون مع اتجاه السعر وليمت لما يكون عكس اتجاه السعر .. يعنى النقطة اللى عايز أدخل عندها لو نزل السعر أدخلها شراء بليمت وبيع بستوب .. ولو النقطة دى فوق وعايز أطلعلها بدخلها بيع بليمت وشراء بستوب
طيب نرجع لموضوعنا لو وصلنا لنقطة (1.9100/5) ودخلنا إزاى نحسب التكلفة؟

بسيطة السبيرد * 2 = 10 نقاط
وفيه المارجن بتاع الأوردرين

يعنى لو اللوت عندك ب 10$ يبقى حيحجز 20$ مارجن وخسارة هيدج 1$ يبقى المجموع 21$ ثمن المحطة الواحدة

لو اللوت ب 100$ يبقى حيحجز 200$ مارجن وخسارة هيدج 10$ يبقى المجموع 210$ ثمن المحطة الواحدة

عرفنا كده تكلفة المحطة وعرفنا نسبها بالنسبة لرأس المال .. طيب أنا محتاج محطة واحدة؟ .. لأ طبعاً أنا محتاج محطات كتير .. كل 105 نقطة محتاج 3 محطات .. يعنى كل 350 نقطة محتاج 10 محطات .. لآحظ الفرق بين كل محطة والأخرى 35 نقطة

طب من الآخر محتاج كام محطة؟!

لو أفترضنا الأسبوع القادم سيتراوح بين هاى ولو 1400 نقطة وده رقم كبير طبعاً .. فيه أسابيع كتير مبتعديش 200 نقطة .. ده كمان ممكن شهور وشهور ميجبش الرقم ده

لو هما 1400 تكلفتهم عليا كام؟

1400 / 35 فرق النقاط بين المحطات = 40 محطة
دول ممكن يكفونا سنة نشتغل عليهم من غير ما نطلع براهم وتخيل كمية التذبذبات بينهم قد إيه .. نكون لمينا حقهم 10 مرات بس نبنيهم صح

لو هما 40 محطة وأنت بتكلف المحطة 21$ يبقى أنت محتاج 840$ لبناء المحطات
لو 210$ يبقى محتاج 8400$ لبناء المحطات

متتخضوش من المبالغ المصروفة .. دى حتلمها تانى أضعاف مضاعفة على المدى البعيد .. تقدر تقول إنك بتبنى سكة حديد وحتلم فلوسها من تذاكر الركاب فيما بعد

طب دى تكلفة المحطات .. فيه تكلفة القضبان اللى حتربط المحطات ببعض

إيه ده؟! هو إحنا لسه حنبنى قضبان؟!

أمال يعنى عايز تنقل الركاب إزاى .. دى مشروع كبير قوى بس حتلم تمنه عشر أضعافه على الأقل كل 6 شهور

طب القضبان دى عبارة عن إيه بقى؟!

أحنا حسبنا على 1400 نقطة محتاجين ثمنهم فى حسابك

ليه؟!

مش وقته حتعرف كل حاجة فى وقتها بس خلينا فى حساب التكاليف عشان ما نتشتتش

1400$ للى شغال اللوت ب 10$ 14.000$ للى شغال اللوت ب 100$

يبقى التكاليف كلها 840 + 1400 = 2240$ للحسابات الصغيرة
و 22.400$ للحسابات الكبيرة

وكل واحد يحسب هو يقدر يبنى مشروعه بكام

طيب واللى مش معاه كل المبلغ ده يعمل إيه؟ ما يشتغلش؟

لا طبعاً ممكن وبدون مغامرة كمان .. أعمل قطر صغير شوية محطاته 10 وطول القضبان 350 وبنفس الحسابات

0 التعليقات:

أضف تعليق

أنشر تعليقك

السابق التالى الصفحة الرئيسية
 
 
 

MATAF تحليــلات

التحليلات اليومية والأخبار

 
تحذير المخاطرة | سياسة الخصوصية | من نحن ؟ | اتصل بنا | إعلن معنا | RSS | الرئيسية
...............................................................................................................................................................................................................................................................................
توضيح مخاطرة
المعلومات الواردة في هذا الموقع الإلكتروني هي للإطلاع فقط . ولا تعني حث المطلع عليها للإتجار بأي عملة أو أسهم او سندات أو معادن أو أي ورقة مالية . حيث تعكس المعلومات في هذا الموقع رأي الكاتب نفسه و الذي من المفترض أن تكون دقيقة و لكنها لا تعتبر مضمونة أو دقيقة, ونحن لا نعد ولا نضمن بأن تبني اي من الإستراتيجيات المشار إليها سوف يفضي الى أرباح تجارية . وبالتالي فإن الموقع والعاملون به والشركات التابعة له ليسو مسؤولين بأي شكل من الأشكال عن أية خسائر قد تنتج من الأخذ بالمعلومات الواردة فيه
تحذير مخاطرة
يعتبر الاستثمار في سوق العملات العالمية باستخدام الهامش أو الروافع المالية من المجالات الاستثمارية عالية الخطورة والتي تستلزم وضع العديد من الأسس العلمية الكفيلة بإنجاح العمليات الاستثمارية في هذا السوق وليس بالضرورة أن تكون هذه المتاجرة متوافقة مع كل المستثمرين، و بالتالي فإن الإستثمار في هذه السوق يتطلب قدرا عاليا من الدراية بمخاطره وتوخي الحذر عند اتخاذ قرار الشراء والبيع.
تداول العملات
الأجنبية يمكن أن يكون مربح للمستثمرين ذوي الخبرة ومع ذلك فإنه قبل اتخاذ قرار بالمشاركة في سوق العملات يجب أن تنظر بعناية في أهداف استثمارك ومستوى الخبرات والمخاطر والأهم من ذلك أن لا تستثمر أموالا لا تستطيع تحمل خسارتها حيث أن هناك قدر كبير من التعرض لمخاطر تقلبات أسعار الصرف الأجنبي، فأي صفقة في سوق العملات تنطوي على مخاطر بما في ذلك على سبيل المثال لا الحصر، احتمال تغير سياسي أو الظروف الاقتصادية التي قد تؤثر تأثيرا بشكل كبير في الأسعار أو سيولة العملة مما قد ينتج عنه خسارة بعض اموالك أو لا سمح الله جميع ماتملك في هذا السوق
Copyright © فوركس واى